Interview Mikkel Hofstee - CEO/ Founder Lifeguard

Volgens recentelijk onderzoek (CBS, 2019) heeft zeker 28 procent van de werknemers moeite met het verwerken van informatie zoals appjes, mailberichten en telefoontjes. Het RTL Nieuws schreef onlangs een artikel over de ‘information overload’ onder werknemers. Wij mochten Mikkel Hofstee interviewen over dit veelbesproken thema. Hij is oprichter en CEO van het bedrijf Lifeguard. Zijn intentie is om impact te maken zodat Nederlanders op een dusdanige manier met elkaar omgaan zodat zij geen tijd en energie verspillen aan regels of angst.

Dag Mikkel, leuk dat je mee wilt werken aan dit interview. Ter verduidelijking eerst de vraag hoe jij het begrip information overload zou omschrijven?

Information overload gaat vaak gepaard met een hoge werkdruk. De hoeveelheid aan informatie is niet direct erg, maar het idee dat je snel iets met die informatie moet doen wel. Een steeds meer voorkomend begrip is ook wel de ‘FOMO sapiens’, ofwel de fear of missing out. Het overal van op de hoogte willen blijven.

Welke gevaren zie jij in de information overload?

Als je daar lange tijd aan wordt blootgesteld hangt daar vermoeidheid mee samen. De snelheid van veranderingen en de hoeveelheid aan informatie nemen toe, iedereen is continu aan zijn telefoon gekluisterd. Ons brein kan dat niet aan en dit heeft onder andere chronische stress als gevolg. Je kent vast wel het motto: ‘always on, never done’. In een telefoon zitten biomedische triggers waardoor het eenzelfde mechanisme heeft als een verslaving. We zijn weerloos tegen dit soort triggers.

Een steeds meer voorkomend begrip is ook wel de ‘FOMO sapiens’,
ofwel de fear of missing out. Het overal van op de hoogte willen blijven.

Je hebt een boek geschreven: ‘Oermens 2.0’. Hierin beschrijf je een aantal spelregels, onder andere: ‘ontvriend je telefoon’. Welke tips heb je nog meer om jezelf te beschermen tegen een te grote hoeveelheid aan digitale informatie?

Je kunt dit tegengaan door te ontvrienden met digitale apparaten of door bewuste online keuzes te maken om jezelf te ontkoppelen. Je kunt nog zo bereid zijn hard te willen werken, maar zelfs de sterkste auto heeft een kilometerbeurt nodig. Ik ontvriend bijvoorbeeld mijn mobiele telefoon door deze bijna altijd op zacht te hebben staan, ik check hem maar een paar keer per dag. Als ik

’s ochtends thuis aan het werk ben is mijn telefoon uit, ’s avonds leg ik hem niet naast mijn bed.

Ik werk eigenlijk altijd in batches waardoor ik me volledig kan concentreren.

Je hebt zelf een jong gezin, aannemelijk is dat ook zij pioniers zijn als het gaat om de nieuwste technologische snufjes. Onlangs verscheen er door Wereldgezondheidsorganisatie (WHO, 2019) een richtlijn voor het schermgebruik onder kinderen. Heb je tips of voorbeelden hoe jijzelf en jouw gezin hierin een gezonde balans vinden?

Voor kinderen is dit zeker ook een steeds groter probleem aan het worden. Zij worden steeds beloond door een berichtje of een like. Deze dopamine is verslavend. Kinderen krijgen op een steeds jongere leeftijd een telefoon, iedereen in de klas heeft er één. Ook mijn kinderen gebruiken overal hun telefoon, zelfs op de badkamer en in hun slaapkamer. We kunnen dit probleem alleen oplossen door gezamenlijk iets aan te passen, bijvoorbeeld vanuit de overheid. Afhankelijk van het moment van de dag zorg ik zelf voor ontspanning door even te zwemmen, hardlopen, voetballen of ik zorg dat ik voldoende slaap pak.

Denk jij dat de toenemende mate van informatiestromen onze vitaliteit in de weg staat?

Absoluut, dit heeft een direct effect. Ons brein bepaalt voor een groot deel onze gezondheid. Wij mensen zijn risicomijdend, kijk maar naar de negativity bias. Negatieve gebeurtenissen hebben een grotere impact dan positieve op onze gemoedstoestand. We raken in totale paniek als we een grote hoeveelheid aan informatie ontvangen, scenario’s gaan potentieel mis.

Indien jij de keuze hebt voor een informatievoorziening van zowel offline als online, kies je dan sneller voor offline, omdat dit meer in lijn staat met de ‘oeroude genen’?

Ik lees veel: boeken die me worden aangeraden, kranten waardoor ik op de hoogte blijf. Dat vind ik echt een moment van ontspanning. Televisie kijk ik nauwelijks, alleen als Ajax moet spelen. Nu neem ik veel informatie tot me door radio te luisteren in plaats van het bekijken van het nieuws op televisie. Het luisteren van podcasts heb ik sinds kort ontdekt.

Welke gevaren of veranderingen voorzie je in de (nabije) toekomst als het gaat om information overload?

De ontwikkelingen gaan steeds harder, je wordt getarget, je wordt steeds meer gemanipuleerd. Deze snelheid neemt alleen maar toe. Er is steeds meer vraag naar een simpele telefoon waarmee je alleen kunt bellen. Men wil vaker een digital detox of afstand nemen van hun televisie. Het bewustzijn neemt steeds meer toe. Content providers zijn altijd op zoek naar meer aandacht. Als dit zo blijft doorgaan kan dit een oorzaak zijn voor een welvaartsziekte.

Wat is jouw advies aan verschillende bedrijven als het gaat om het bewaken van de information overload?

Mijn advies aan bedrijven is om afspraken te maken met elkaar over dit onderwerp. Om niks op te leggen, maar zelf te bedenken wat kan bijdragen. Wat zou kunnen helpen is om minder te e-mailen, bewustere keuzes te maken over bepaalde projecten. Je ziet nu ook dat er steeds meer coaching wordt gegeven als mensen net beginnen met werken.

Men wil vaker een digital detox of afstand nemen van hun televisie.
Het bewustzijn neemt steeds meer toe.