Hoe voer je het goede gesprek?


Op de vorige pagina gingen we in op jouw rol is als leidinggevende op het gebied van duurzame inzetbaarheid. Eén van de belangrijkste uitgangspunten is dat je voortdurend in gesprek blijft met je medewerkers. Zo weet je wat er speelt, wat hun doelen zijn en wat ze nodig hebben. Zo kun jij op tijd signaleren als het iets minder goed gaat met je medewerker, de medewerker activeren om te werken aan de eigen inzetbaarheid en hem of haar hier vervolgens bij ondersteunen. Let op: je hoeft het niet allemaal voor ze te dóen, zij hebben zelf ook een eigen verantwoordelijkheid in het proces.

Ze moeten zich wel door jou gesteund voelen.


In de onderstaande video geeft een expert op dit gebied een aantal basis tips voor het voeren van het goede gesprek. Deze basisprincipes ken je waarschijnlijk zelf al, maar het kan handig zijn om nog even te horen waar je ook alweer op kan letten. Want in de praktijk is het soms nog best lastig.

Hoe stel je de goede vragen, zodat je een beter antwoord krijgt dan ‘ja’ of ‘nee’? Hoe zorg je dat je vragen niet te persoonlijk worden, maar wel alle oorzaken blootlegt? Bekijk onderstaande korte video (2 minuten)!


Mocht je na het zien van deze video concrete voorbeelden willen terwijl je het gesprek voert, download dan de ‘Gesprekswijzer Samen Sterk’.

Per thema vind je een aantal voorbeeldvragen die je aan je medewerker kunt stellen om zo snel en goed mogelijk tot de kern te komen.

Behoefte aan uitgebreidere uitleg over gesprekstechnieken? Klik dan op de knop 'Gesprekstechnieken'.