Week van de Werkstress


Ken jezelf

Er wordt veel van je gevraagd, zowel op het werk als thuis. En dan moet je dat ook nog combineren. Hoe goed lukt jou dat? Kun jij bijvoorbeeld je grenzen duidelijk aangeven, gemakkelijk oplossingen vinden en je zorgen goed delen met je omgeving? Het is belangrijk dat je beschikt over voldoende mentale veerkracht, zodat je na een drukke periode vol pieken weer kunt ontspannen. Weet jij hoe je dat doet? Heb je voldoende plezier in je werk of ervaar je misschien te veel druk? En hoe vergroot je het één en verlaag je het ander?

Allereerst is het belangrijk te weten in welke staat je je bevindt. Ben je gespannen en moe? Dan sta je waarschijnlijk in overlevingsstand. Voel je je energiek en gefocust? Dan ben je aan het presteren. Maar als je je doelloos en gefrustreerd voelt, zit je in de zogenaamde zombiefase. In de herstelfase ben je ontspannen en sta je open voor anderen.


Het beste is wanneer je na een piek van prestatie weer snel terugkomt in de herstelfase. Die tijd om te ontspannen heb je nodig, zodat je een volgende piek weer goed aankan.


Tips om tijdens jouw werk te ontspannen na een piek:


  • Vraag een collega om een wandeling te maken
  • Haal koffie op een andere verdieping
  • Haal een paar keer diep adem
  • Stap over op een taak die een ander type energie vraagt
  • Neem een kleine pauze om muziek te luisteren

Wat moet ik nu doen?

Stel jezelf deze vraag een paar keer, maar leg de klemtoon steeds op een ander woord. Op deze manier verandert de betekenis en kun je beter snappen waarom je druk ervaart.

Test jouw werkplezier!